mistrzmateusz92
Administrator
Dołączył: 27 Cze 2005
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Dobrzany
|
Wysłany: Pon 15:11, 27 Cze 2005 Temat postu: Skoki narciarskie 2002 |
|
|
Skoki narciarskie 2002: Polskie Złoto to trójwymiarowa symulacja skoków narciarskich produkcji VCC i RTL. W porównaniu z poprzednią częścią dużo się zmieniło. Zacznijmy jednak od początku.
MENU I SKOCZNIE
Na początku gry wita nas sam Małysz. Menu jest przejrzyste i całkiem dobrze zrobione. W tle widać kulę ziemską. Pierwszym, co opisze jest opcja Zawodnicy, której nie było w poprzedniej części. Stworzyć tam można własnego zawodnika. Podczas tworzenia zawodnika do
dyspozycji są punkty, której można rozdzielić między następujące cechy: kondycję, siłę wybicia, technikę lotu i motywację oraz wagę, wzrost i wiek. Przy tworzeniu własnego zawodnika wybrać można kombinezon, narty, gogle, buty, kask, rękawice, a także wygląd skoczka: twarz i oczy oraz narodowość. Warto dodać, że Małysz i Schmitt mają w grze prawdziwe twarze! Jednak nie wszystkie nazwiska są prawdziwe, wspomniani Małysz i Schmitt oraz kilku innych prawdziwych skoczków występuje, ale są też takie nazwiska jak Jakub Wanda, czy Anton Kalashnikow. Nazwiska zawodników komputerowych możemy bezproblemowo edytować. Można także ściągnąć odpowiednik plik z działu download.
Skakać można na 20 skoczniach, są to: Kuopio, Lillehammer, Liberec Engelberg, Oberstdorf, Ga-Pa, Innsbruck, Bischofshofen, Willingen, Zakopane, Hakuba K120 i K90, Sapporo, Salt Lake City, Lahti, Falun, Trondheim, Oslo i mamuty Harrachov i Planica. Na nie których odbywają się konkursy nocne. Wokół skoczni jest dużo więcej obiektów niż w SN2001, choć niektóre skocznie może nie są do końca podobne do tych rzeczywistych (np. Zakopane - czy przed skocznią jest jakaś stacja kolejowa?), ale są zróżnicowane i różnią się od siebie. W porównaniu z poprzednią częścią są też bardziej zróżnicowane pod względem wielkości, od K90 do K185, gdzie skakać można w granicach rzeczywistego rekordu świata.
TRYBY ROZGRYWKI
Dostępne są 3 tryby rozgrywki: Kariera, Zabawa i Praktyka. Każda rozgrywka podzielona jest na 3 poziomy trudności. W zależności od tego po prawej stronie pokazywany jest obrazek myszki, i za pomocą kolorów sygnalizowane jest, w którą stronę trzeba ją ruszyć i nacisnąć przycisk. Kolejnym trybem jest praktyka, gdzie ustawić możemy parametry pogodowe tj: wiatr, temperaturę i wilgotność śniegu i powietrza, wybrać belkę startową i po prostu ćwiczyć skoki. W tym właśnie trybie możliwe są najdalsze skoki, ponieważ sami możemy dobrać optymalne warunki.
Najciekawszym trybem i zarazem najbardziej rozbudowanym jest tryb Kariery. Podzielony on jest na cztery rodzaje turniejów: Puchar Świata, Turniej IV Skoczni, Loty narciarskie lub Zawody drużynowe. Zacznę od PŚ. W kwalifikacjach startuje 72 zawodników, razem z graczami, 50 skoczków awansuje do konkursu głównego, a 30 do drugiej rundy. Czasami zdarza się jednak, że na 50 premiowanym awansem jest kilku zawodników, w tym gracz. W takiej sytuacji nie awansują wszyscy tylko jeden skoczek, wyżej sklasyfikowany w PŚ. Podobna sytuacja zdarza się podczas awansu do 2. rundy. Kolejną możliwą rozgrywką w trybie Kariera jest Turniej IV Skoczni. Tak jak w PŚ odbywają się kwalifikacje. W głównym konkursie skoczkowie rywalizują w parach w systemie K.O. Na zakończenie konkursów sumowane są zdobyte punkty i tworzona klasyfikacja. Nie podoba mi się tylko to, że T4S nie jest rozgrywany w ramach PŚ. Przecież chyba nic nie stoi na przeszkodzie, aby tak było. Podobnie jest z Turniejem drużynowym i Lotami. Mam, nadzieję, że w następnej części, jeśli takowa będzie ten błąd zostanie poprawiony i będzie rozgrywka o nazwie np. Sezon, gdzie będzie i PŚ, i T4S, konkurs drużynowe i Loty w jednym. Powróćmy jednak do tego co jest w tej części gry.
Następna rozgrywką są zawody drużynowe, widać, że ten tryb jest najmniej dopracowany i trochę mu brakuje do rzeczywistych zasad. Startuje 8 teamów w każdym oczywiście 4 skoczków. Zawody odbywają się na 8 skoczniach. Przed każdym konkursem odbywa się runda próbna (szkoda, że nie ma treningów przed konkursami PŚ). W konkursie głównym zawodnicy z tego samego kraju nie skoczą w grupach, tylko jeden po drugim. Została jeszcze rozgrywka o nazwie Loty narciarskie, według mnie najbardziej emocjonująca. Odbywają się 4 konkursy: dwa w Harrachovie i dwa w Planicy. Zawody rozgrywane są w systemie KO. Sumowane są punkty zdobyte w każdym konkursie i wyłaniany jest MŚ w lotach, czyli zasady są takie, jak w rzeczywistości.
NIE TYLKO SKACZEMY
Ci, którzy grali w poprzednią część widzą, że w trybie kariery nie tylko skaczemy. Po każdym konkursie można trenować skoczka lub zajrzeć do sklepu. W grze wstępuje łącznie 8 trenerów. Pomogą naszemu skoczkowi zwiększyć technikę, siłę odbicia, motywację, kondycję czy też zmniejszyć wagę. Rozwój naszego skoczka obserwować można na wykresie. W sklepie kupujemy różne produkty: narty, kombinezony, gogle, buty, rękawice (im lepsze tym droższe, a im droższe tym mają lepszą aerodynamikę). Doszła też możliwość woskowania nart. Jest to ważny element, od którego zależy prędkość na rozbiegu, a co za tym idzie - odległość. Wosk dobieramy w zależności od pogody. Jednak wcześniej należy wosk zakupić w sklepie. Wszystko kosztuje, a nie napisałem jak zarabiać pieniądze. Pewnym sposobem na zdobycie pieniędzy jest zajęcie miejsca w 30. Ale to nie jedyny sposób, czasami zdarzyć się może, że znajdziemy sponsora lub bogata babcia przyśle kilka(set) dolarów.
W każdym z trybów w karierze wybrać możemy opcje tryb wirtualny, gdzie ustalić można na jakich skoczniach i w jakiej kolejności będziemy
skakać. Kolejnym trybem jest Zabawa. Tutaj można tylko skakać i nie martwić się o brak pieniędzy i złe nawoskowanie. W menu rekordy obejrzeć można rekordy ustanowione przez graczy, ale tylko w konkursach głównych i w zabawie lub karierze (treningi się nie liczą).
GRAFIKA I DŹWIĘK
Warunki pogodowe, są jak przystało na grę odwzorowującą prawdziwy świat - zmienne, może padać śnieg, deszcz lub być gęsta mgła, ale może też świecić słońce. Gdy jest naprawdę zimno zawodnikom leci para z ust! Ale realizacja warunków atmosferycznych w porównaniu z innymi grami nie jest najlepsza.
Teraz kilka słów o grafice. Jest ładna, choć przegrywa z grami EA Sports (NHL). Gra działa w 4 rozdzielczościach: od 640x480 do 1200x960, 16 i 32 bity. Poprawiono animację skoczka. Nie jest on teraz tak "sztywny" ja poprzednio, przy upadkach nie robi "fikołków", szkoda że nie odpinają się narty. Twórcy gry mogliby się bardziej postarać i zrobić więcej szczegółów. Krowy milki, bałwany, ptaki w powietrzu, itp. to i tak za mało. Dlaczego nigdzie nie ma telewizji, trenerów, którzy machali by flagą. No cóż szkoda. Jeszcze słowo o kibicach są płascy, na pocieszenie dodam, że machają rękoma .
System sterowania nie zmienił się, nadal sterujemy naszym skoczkiem za pomocą myszy. Kamera ustawiona jest z tyłu skoczka i jest to dobre rozwiązanie. Dodano kilka nowych widoków: kamera standardowa tyle, że oddalona trochę do tyłu, kamera z góry (a la GTA), która według mnie "wypłaszcza" przez co trudniej wylądować, jest jeszcze ciekawy widok oczami skoczka (FPP).
Oprawa dźwiękowa gry dużo się zmieniła z poprzednią wersją i to na dobre. Przede wszystkim dodano komentatorów, którzy czasem bywają dowcipny. W polskiej wersji głosu użyczyli Włodzimierz Szaranowicz i Dariusz Szpakowski. Jak podają autorzy nagrano, aż 500 kwestii. Czasami, komentatorzy się mylą i przy dobrym skoku mówią, że jest "zawalony". Ale ogólnie jest więcej plusów niż minusów i po dłuższym graniu po głowie będą "chodziły" słowa komentatorów. Publiczność żywiołowo reaguje na skoki. Grywalność też się poprawiła, gra nie nudzi się tak szybko jak poprzednia cześć, m.in. przez komentarz i 'elastyczność' skoczka.
PODSUMOWANIE
Ciekawym dodatkiem zawartym w grze jest encyklopedia, w której przeczytać możemy o historii skoków, technice skoku, skoczkach (są trzej Polacy) i zasadach rozgrywania zawodów, są też statystyki. Gra jest dobrym produktem, choć może nie do końca dopracowanym. Mimo tego polecam zakup gry każdemu fanowi skoków narciarskich i nie tylko. Dużą zaletą gry jest to, że została wydana w serii "Dobra gra" po niskiej cenie 19,90 zł. W Polsce gra sprzedaje się znakomicie. Łączny nakład wszystkich trzech wydań to aż 250 000 tysięcy egzemplarzy.
INFO
Wymagania sprzętowe:
Min: Windows 95/98/ 2000/XP; Celeron 266; 64 MB RAM; akcel. 3D 4 MB
Zalecane: Celeron 466; 128 MB RAM; akcelerator 3D z 16 MB
Premiera: 10 grudnia 2001 r.
Producent: RTL Playtainment, VCC Entertainment
Dystrybutor: Dobra GRA
Oficjalna strona gry: [link widoczny dla zalogowanych]
Cena: 19,90 zł
Post został pochwalony 0 razy
|
|